Anatomia Clínica - Faculdade de Medicina do Porto
Considerações gerais Equipa docente Plano curricular Investigação Intranet
Actividade Científica



PROJECTOS DE INVESTIGAÇÃO

As Novas Tecnologias e a Educação Médica: um Projecto de Educação-Acção em Anatomia Clínica. Projecto PRAXIS/PCSH/C/CED/157/96.

Percepções dos Alunos e dos Docentes sobre o Papel destes na Educação Médica. Projecto POCTI/CED/32883/99.



Topo
TRABALHOS

Pinto-Machado, J. Curso de Medicina da Faculdade de Medicina do Porto: disciplina de Anatomia Clínica. Educação Médica 7:2-12, 1996.

Tavares, M.A., Pinto-Machado, J. Letter to the editor. Clinical Anatomy 10: 59, 1997.

Tavares, M.A.F., Machado, J.D. & Silva, M.C. Introdução de novas tecnologias de ensino/aprendizagem no programa da disciplina de Anatomia Clínica da FMP. O instrumento educacional face aos desafios da educação médica. Educação Médica 9: 86-101, 1998.

Tavares, M.A.F., Vieira Amândio, J., Trigueiros Cunha, N., Dinis Machado, J., Cardoso, V. & Silva, M.C. Avaliação do ensino na disciplina de Anatomia Clínica da Faculdade de Medicina do Porto. Educação Médica 10: 17-26, 1999.

Tavares, M.A. & Silva, M.C. Handouts as an educational support for the teaching/learning program in Clinical Anatomy. Clinical Anatomy 12:337-344, 1999.

Tavares, M.A., Dinis-Machado, J., Silva, M.C. Computer-based sessions in radiological anatomy: one year's experience in Clinical Anatomy. Surgical and Radiologic Anatomy 22: 29-34, 2000.

Tavares, M.A., Machado, J.D., Silva, M.C. Using computers for teaching/learning anatomy: one year's experience. Med. Teach. 21: 212, 1999.

Tavares, M.A., Silva, M.C. Evaluation of a clinical anatomy course: the student's view. Med. Tech. 21: 212, 1999.

Tavares, M.A. Um Programa de Anatomia Clínica: Factos, Reflexões e Propostas. Resultados de um Projecto de Investigação-Acção. Tese de Mestrado em Educação Médica. Universidade de Lisboa, 2000.

Tavares, M.A., Dinis-Machado, J., Silva, M.C. Computer-based sessions in radiological anatomy: one year's experience in clinical anatomy. Surg. Radiol. Anat., 22: 29-34, 2000.

Tavares, M.A., Vieira-Amândio, J., Trigueiros-Cunha N., Dinis-Machado, J., Cardoso, V., Silva, M.C. Evaluation of Practical Sessions in Clinical Anatomy: A Strategy for Educational Improvement. Clinical Anatomy 15: 51-55, 2002.

Tavares, M.A., Silva, M.C. Evaluation of the Clinical Anatomy program in the Medical School of Porto by two cohorts of students. Clinical Anatomy 15: 56-61, 2002.



Topo
COMUNICAÇÕES EM REUNIÕES

Tavares, M.A., Pinto-Machado, J. "A Clinical Anatomy Discipline in the Curriculum of the Medical School of Porto: an Educational Tool for the Challenge of Clinical Practice". Annual Meeting of the "Association of Medical Schools in Europe" (AMSE). Granada, Setembro de 1996.

Tavares, M.A. "A Clinical Anatomy discipline as a prelude for the practice of clinical medicine", Winter Meeting of the British Association of Clinical Anatomists (BACA), Londres, Dezembro de 1996.

Tavares, M.A. e J. Pinto-Machado. "A educação médica na resposta aos desafios da prática clínica: papel da disciplina de Anatomia Clínica". VIII Congresso Nacional de Educação Médica. Coimbra, 30 e 31 de Janeiro, 1997.

Tavares, M.A. "Teaching and Learning Clinical Anatomy: a continuum of basic into clinical research". AMEE (Association for Medical Education in Europe) Viena, 31 de Agosto a 3 de Setembro, 1997.

Tavares, M.A. "Scientific Research and Medical Education: A Need to be One Issue not Two". Annual Meeting of the Association of Medical Schools in Europe (AMSE), Uppsala, Suécia, de 4 a 6 de Setembro, 1997.

Tavares, M.A. "A view on teaching and learning Clinical Anatomy". University of Stanford, Medical School, 30 de Outubro de 1997.

Tavares M.A. "Handouts as an educational support for the teaching/learning program in Clinical Anatomy". Winter Meeting of the British Association of Clinical Anatomists. Nottingham, 19 de Dezembro de 1997.

Tavares, M.A. "Medical Education and the new technologies: computer-assisted multimedia as an instructional tool in teaching Clinical Anatomy". 2nd Mednet Conference, Lille, 15-16 de Maio de 1998.

Tavares, M.A. Trigueiros-Cunha, N. "A plan for interactive teaching sessions of Clinical Anatomy". AMEE (Association for Medical Education in Europe) Conference, 1998. Praga, 30 Agosto-2 Setembro, 1998.

Tavares, M.A., Silva, M.C. "Evaluation of a Clinical Anatomy course: student's view." AMEE (Association for Medical Education in Europe) Conference, 1998. Praga, 30 Agosto-2 Setembro, 1998.

Tavares, M.A., Dinis Machado, J., Silva, M.C. "Using computers for teaching/learning Anatomy: one year's experience." AMEE (Association for Medical Education in Europe) Conference, 1998. Praga, 30 Agosto-2 Setembro, 1998.

Tavares, M.A., Vieira Amândio, J., Cunha, N.T., Dinis-Machado, J. Cardoso, V., Silva, M.C. "Avaliação do ensino na disciplina de Anatomia Clínica da Faculdade de Medicina do Porto." Reunião Anual da Sociedade Portuguesa de Anatomia, Coimbra, 21 Novembro, 1998.

Tavares, M.A., Silva, M.C. "Evaluation of the Clinical Anatomy course at the Medical School of Porto." British Association of Clinical Anatomists Winter Meeting. Sheffield, 21 Dezembro, 1998.

Tavares, M.A., Amândio, J.V., Cunha, N.T., Machado, J.D., Cardoso, V. e Silva, M.C. "Metodologia de avaliação do ensino no programa curricular de Anatomia Clínica da Faculdade de Medicina do Porto." IX Congresso Nacional de Educação Médica. Lisboa, 27 a 30 de Janeiro de 1999.

Tavares, M.A., Vieira Amândio J., Trigueiros Cunha N., Dinis Machado J., Cardoso V., Silva, M.C. "Action-Research in a program of Clinical Anatomy. A tool for educational development." Annual Meeting of the Association of Medical Schools in Europe (AMSE), Jerusalém, 5 a 7 de Setembro, 1999.

Tavares, M.A., Silva, M.C. Introducing changes in medical education: the "strategy" of Clinical Anatomy at the Medical School of Porto. Annual Meeting of the Association of Medical Schools in Europe (AMSE), Jerusalém, 5 a 7 de Setembro, 1999.

Tavares, M.A., Santos M.C., Silva, M.C. Developmental anatomy teaching in the program of Clinical Anatomy in the Medical School of Porto. BACA/AACA 2000 Meeting. Cambridge, 21 a 23 de Julho, 2000.

Tavares, M.A. Mesa Redonda "Utilização de Cadáveres para Investigação Científica". II Congresso de Investigação em Medicina. Coimbra, 9 a 11 de Novembro de 2000.

M.A.F. Tavares. Introducing Changes in Medical Education: the "Strategy" of Clinical Anatomy at the Medical School of Porto. 2001AMEE Meeting, Berlim, 2 a 5 de Setembro de 2001.

M.A.F. Tavares, M.C. Silva .Evaluation of Practical Sessions in Clinical Anatomy: A Strategy for Educational Improvement. 2001AMEE Meeting, Berlim, 2 a 5 de Setembro de 2001.

M.A.F. Tavares. "The Clinical Anatomy Project": Facts, Reflections and Proposals. Outcomes of an Action-Research Project. BACA e Sociedade Espanhola de Anatomia, Barcelona 16 de Julho de 2002.

Ferreira, A.I., Crosby, J., Soares, I., Tavares, M.A.F. Students' and teachers' perceptions on teacher's roles in medical education: a survey at the Medical School at the University of Porto. AMEE (Association of Medical Education in Europe), 2002. Lisboa, 29 de Agosto a 1 de Setembro, 2002.

Machado-dos-Santos, S., Leão, C., Tavares, M.A.F., Pinto-Machado, J. A new medical course and a medical course new in the Health Siences School in the University of Minho, Portugal. AMEE (Association of Medical Education in Europe), 2002. Lisboa, 29 de Agosto a 1 de Setembro, 2002.

Tavares, M.A.F., Almeida, A., Correia-Pinto, J., Palha, J., Sousa, N., Roca, T.A., Pinto-Machado, J. "Organic and Functional Systems": a case of successful negotiation between contents and educational strategy in the Medcical Course of the University of Minho. AMEE (Association of Medical Education in Europe), 2002. Lisboa, 29 de Agosto a 1 de Setembro, 2002.

Prudêncio, M.C., de Sousa, L., Tavares, M.A. The educational challenge in integrating basic and clinical approaches in a program of Neurobiology in health sciences. AMEE (Association of Medical Education in Europe), 2002. Lisboa, 29 de Agosto a 1 de Setembro, 2002.

Tavares, M.A., Póvoa A.M. Anatomia Clínica do Períneo na Mulher. Curso de Pós-graduação em Anatomia Clínica da Pelve e Períneo na Mulher. Porto, 23 e 25 de Novembro de 2002.

Tavares, M.A., Vieira-Amândio, J. Anatomia Cirúrgica da Região Inguinal. Curso de Pós-graduação - Hérnias 2002. Porto, 9 de Dezembro de 2002. Bastos, A, Tavares, M.A. O Gem-FMUP na interface do Ensino Secundário para o Superior: o caso do curso de Medicina. Encontro Internacional "Desenvolvimento e Aprendizagem na Transição do Ensino Secundário para o Ensino Superior". Ponta Delgada, Açores, 21-22 de Março, 2003.

Loureiro, E., Martins, M.J., Neves, D., Tavares, M.A., Bastos, A. Curso de competências de estudo no Curso de Medicina: um estudo exploratório. Encontro Internacional "Desenvolvimento e Aprendizagem na Transição do Ensino Secundário para o Ensino Superior". Ponta Delgada, Açores, 21-22 de Março, 2003.

Tavares, M.A. The Outcomes of an Action-Research Project in Anatomical Education: "The Clinical Anatomy Project" in the Faculty of Medicine of the University of Porto. 1st Joint Meeting of EACA and AACA. Graz, 7-11 de Julho, 2003.

Tavares, M.A., Sousa, N., Pinto-Machado, P. Bridging the gap between basic and clinical sciences: teaching anatomy in the "Organic and Functional Systems" in the Medical Course of the University of Minho. 1st Joint Meeting of EACA and AACA. Graz, 7-11 de Julho, 2003.

Tavares M.A., Loureiro, E., Dinis-Machado, J., Pinto, P., Ramos, I. How to Bring together Image and Anatomy: the Foundations of ImAn2003 Integrated into a Clinical Anatomy Course. 1st Joint Meeting of EACA and AACA. Graz, 7-11 de Julho, 2003.

Tavares, M.A., Bastos, A. The role of the Office for Medical Education in the Faculty of Medicine of the University of Porto as the Interface between high and secondary education in the Medical Course. AMEE 2003 Meeting: Relevance in Medical Education. Berna, 31 de Agosto a 3 de Setembro, 2003.

Loureiro, E., Martins, M.J., Neves, D., Tavares, M.A., Bastos, A. Introducing Changes in the Education of Medical Students: a Course on Study Skills in the Faculty of Medicine of the University of Porto. AMEE 2003 Meeting: Relevance in Medical Education. Berna, 31 de Agosto a 3 de Setembro, 2003.

Loureiro, E., Martins, M.J., Neves, D., Tavares, M.A., Bastos, A. "How to Prepare and Succeed in the Exams": a Course on Study Skills in the Faculty of Medicine of the University of Porto. XVI Congresso Nacional de la Sociedad Espanola de Education Médica (SEDEM), 22-25 de Outubro, 2003.

Tavares, M.A., Loureiro, E., Dinis-Machado, J., Pinto, P., Ramos, I. How to Promote Curricular Integration in the Medical Course: the Strategy of ImAn2003 as an Educational Interface between Anatomy and Radiology. XVI Congresso Nacional de la Sociedad Espanola de Education Médica (SEDEM), 22-25 de Outubro, 2003.

Bastos, A., Tavares, M.A.F. A Plurilevel Approach to Study Skills in the Medical Course. XVI Congresso Nacional de la Sociedad Espanola de Education Médica (SEDEM), 22-25 de Outubro, 2003.

Tavares, M.A., Alfonso-Roca, T., Pinto-Machado, P. Outcomes from an objective-based learning/teaching program in the Medical Course of the University of Minho: the case of the Curricular Area "Organic and Functional Systems". XVI Congresso Nacional de la Sociedad Espanola de Education Médica (SEDEM), 22-25 de Outubro, 2003.

Gramaxo, S., Loureiro, E., Bastos, A., Tavares, M.A.F., Ferreira, C. Mobility Programs of Students in the Faculty of Medicine of the University of Porto as a Tool to Improve Quality in Medical Education. XVI Congresso Nacional de la Sociedad Espanola de Education Médica (SEDEM), 22-25 de Outubro, 2003.

Tavares, M.A.F., Bastos, A. Loureiro, E. Transição entre o ensino secundário e o superior: o caso do curso de Medicina. Escola-Desafios-Caminhos. Caminhos – o Eu e o Mercado. Biblioteca Almeida Garrett. Porto, 7 de Junho de 2004

Tavares, M.A.F., Bastos, A., Sousa Pinto, A. Towards the Promotion of Quality in Medical Education at the Faculty of Medicine of the University of Porto (FMUP): Connecting the Evaluation Process with the Proposal of an Innovative Curriculum of the Medical Course. 11th International Ottawa Conference on Medical Education. Barcelona, Espanha 6-8 de Julho, 2004.

Tavares, M.A.F., Bastos, A., Guimarães, L., Loureiro, E., Silva, M.C. Evaluation of the basic cycle years of the Medicine degree course at the Faculty of Medicine of the University of Porto (FMUP). 11th International Ottawa Conference on Medical Education. Barcelona, Espanha 6-8 de Julho, 2004.

Pinto-Machado, J., Tavares, M.A.F. Bridging the gap between basic and clinical sciences: the strategy of the “Organic and Functional Systems” in the Medical Course of the University of Minho. 11th International Ottawa Conference on Medical Education. Barcelona, Espanha 6-8 de Julho, 2004.

Ferreira, A.I., Soares, I., Tavares, M.A.F. Teacher role profile at the Faculty of Medicine of the University of Porto: teachers’ and students’ perceptions as a way to collect data for self-evaluation.
11th International Ottawa Conference on Medical Education. Barcelona, Espanha 6-8 de Julho, 2004.

Tavares, M.A.F. O Processo de Bolonha e os modelos de competências no Curso de Medicina. Encerramento do Ano Académico – Prática Clínica de Ginecologia e Obstetrícia.
Porto, Reitoria da U.P., 17 de Julho, 2004.

Bastos, M.A., Silva, M.C., Guimarães, L., Loureiro, E., Tavares, M.A.F. Evaluative research of the Medical degree course at the Faculty of Medicine of the University of Porto (FMUP). AMEE2004. Edimburgo, Reino Unido. Setembro, 2004.

Tavares M.A.F., Sousa N., Almeida, A., Palha, J., Correia-Pinto, J., Maciel, P., Pinto-Machado, J. An integrated system-based approach of learning objectives in the Medical degree course of the University of Minho: “Organic and Functional Systems”. AMEE2004. Edimburgo, Reino Unido. Setembro, 2004.

Ferreira, A.I., Soares, I., Tavares, M.A.F. Students and teachers perceptions on medical teacher roles: an exploratory study at the Faculty of Medicine of the University of Porto (FMUP).
AMEE2004. Edimburgo, Reino Unido. Setembro, 2004.

Tavares, M.A.F., Loureiro, E., Dinis-Machado, J., Pinto, P., Ramos, I. Estratégia Pedagógica para o Desenvolvimento do Pensamento Crítico em Anatomia: o Seminário ImAn (Imagem e Anatomia) como Interface entre a Anatomia e a Radiologia. Congresso da Sociedade Luso-Brasileira de Anatomia. Porto, 31 de Setembro a 2 de Outubro, 2004.

Ferreira, M.A.F., Rocha, A. Anátomofisiologia do Aparelho Reprodutor. Curso: A Sexualidade Humana. Porto, FMUP, 15 de Novembro de 2004.

 


Última actualização 04-02-2004
Projectos de investigaçãp
Trabalhos
Comunicações em reuniões
Criação e desenvolvimento - SBIM

Faculdade de Medicina da Universidade do Porto